Gezonde ontbijtgranen zonder suiker

Suiker heeft tegenwoordig niet een zo’n goede naam. Soms wordt er beweerd dat suiker net zo verslavend is als drugs. Voor veel mensen is dat een reden om op zoek te gaan naar suikervrije ontbijtgranen. Maar, wat is nou de waarheid? En, waar vind je nou écht gezonde ontbijtgranen zonder suiker?

Bekijk ons assortiment

Onze granola's

Onze granola’s voldoen niet alleen aan strenge kwaliteitseisen, ze zijn ook nog eens lekker. Met onze overheerlijke smaken toveren wij een glimlach op jouw gezicht!

Cacao Coconut

Voor de chocolade liefhebbers

Cracking Nuts

Traditioneel gevuld met noten

Berry Pistachio

Een opvallend lekkere smaak

Apple Cinnamon

De smaak van oma’s appeltaart

Hoe zit dat met die suiker?

Er wordt gezegd dat suiker het beloningscentrum in je hersenen kan activeren, waardoor er dopamine vrijkomt. Het is echter niet perse zo dat wanneer je stopt met het eten van suiker, je last krijgt van zogenaamde ‘afkick’ verschijnselen. Ook heb je niet ‘meer’ suiker nodig om een fijn gevoel te krijgen. Verslaafd raken aan suiker, kan dus eigenlijk niet. Je kunt het wel heel lekker vinden!

Volgens het Diabetesfonds is het niet de suiker zelf, maar hiervan een te grote hoeveelheid binnen krijgen schadelijk voor je gezondheid. Dat klinkt eigenlijk best wel logisch. Zijn suikervrije ontbijtgranen dan wel noodzakelijk?

Kies je pakket.

Wil je 2 of 4 zakken tegelijk bestellen? Eet je dagelijks granola? Bestel 4 zakken ineens (per maand), dat is voordeliger met verzendkosten.

Kies je favoriete smaken.

Hou je van noten, kaneel of cacao? Je bepaalt zelf de smaken in je pakket. Liever eerst proberen? Kies ons proefpakket!

Kies voor een eenmalige bestelling of abonnement.

Ontvang tot 10% korting als je voor een abonnement kiest. Een abonnement is maandelijks opzegbaar.

Ontbijtgranen zonder suiker

Zoek je gezonde ontbijtgranen zonder suiker? Dan kan dat best wel een uitdaging zijn! Zoals we in het artikel ‘De hype rondom een suikervrij ontbijt’ schrijven, is het technisch gezien niet mogelijk om granen zonder suiker te eten. Gezonde ontbijtgranen, bestaan namelijk uit complexere koolhydraten. Koolhydraten zijn uiteindelijk ook een vorm van suiker.

In veel kookboeken en foodblogs wordt er geschreven over gezonde ontbijtgranen zonder suiker. Als ze hierover schrijven, wordt er meestal bedoelt: het weglaten van extra toevoegingen. Het voedingscentrum houdt als norm aan dat ontbijtgranen, die niet meer dan 16 gram suiker bevatten per 100 gram én waarbij geen zout is toegevoegd, vallen onder een gezonde keuze. Je doet er goed aan om etiketten te lezen, zodat je weet of de waarde van het voedingscentrum niet overschrijdt.

Suikervrije ontbijtgranen zijn een unicum

Fabrikanten kunnen om verschillende redenen suiker toevoegen aan producten, bijvoorbeeld vanwege de smaak of als conserverings- of vulmiddel. Bovendien is het een goedkoop ingrediënt. Als je aan suikervrije ontbijtgranen denkt, kun je in ieder geval cruesli met stukjes chocolade of gesuikerde cornflakes op je buik schrijven.
Suikervrije ontbijtgranen zijn vrijwel altijd: havermoutvlokken, biologische volkoren havermout of een huismerk basic muesli.

Altijd een verantwoorde keuze maken?

Onze granola bevat niet meer dan 10 gram suiker per 100 gram. Dat is ruim onder de norm van het voedingscentrum. Heb je een voedingscoach en beveelt hij of zij jou aan om gezonde ontbijtgranen zonder suiker te eten? Dan zal jou coach enorm blij zijn als je bewust kiest voor de granola van Havery, die gemiddeld genomen extreem laag in suiker zijn! Maar, wat je ook kiest. Geniet bewust en eet niet te veel suiker!